155. Hur ger man stöd med korta samtal via telefon? Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor. Gäst: Liria Ortiz

155. Hur ger man stöd med korta samtal via telefon?
Bli en bättre behandlare med
Lena Olsson-Lalor.
Gäst: Liria Ortiz

Det här avsnittet handlar om hur man ger stöd med korta samtal genom telefon.

Bli en bättre behandlare med;

Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare samt lärare i psykoterapi, KBT. 

Liria Ortiz Leg. psykolog, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning, utbildningskonsult, föreläsare och författare samt lärare i Motiverande samtal och medlem av nätverket MINT.

Avsnittet är ett guldkorn från ett längre avsnitt med Liria Ortiz. 

Sammanfattning:

När man pratar i telefon kan man inte se kroppsspråk men man har tillgång till tonläge, röstläge, andning och man kan tolka tystnad.  Vi vet att vi människor först uppfattar kroppsspråk, sedan tonfall och sist orden som faktiskt sägs. Vi får en mängd information som vi inte alltid är medveten om. Ofta kan man uppfatta om en person är ledsen eller glad etc. genom tonläget.

Ibland kan det vara en fördel, för den som behöver stöd, att inte behöva synas. Det kan också vara en fördel att den som ger stöd inte syns. Tex förväntningar och tankar hos den hjälpbehövande påverkas inte av hjälparens utseende, ålder etc. Stödsamtal kan ger möjlighet att vara personlig utan att vara privat.

Här finner du hela avsnittet:

Originalavsnittet svarar på frågorna:

Hur ger man stöd via korta samtal med hjälp av chat och telefon?

Vad behöver man tänka på som skiljer sig från ett vanligt behandlingssamtal face to face?

Vad finns det för för och nackdelar att ha de korta samtalen via chat och telefon?

Lyssna på avsnittet här:

Här kan du lyssna på avsnittet

För att kunna lyssna på alla avsnitt i KBT-podden behöver du prenumerera på podden.

Genom att prenumerera visar du din uppskattning och gör det möjligt för oss att fortsätta skapa innehåll.

Kolla gärna in de här avsnitten också:
Lästips:

Motiverande medmänskliga samtal: att möta och motivera människor i kris av Liria Ortiz

Mera matnyttigt:

Alla samtal är inte lika.

Skillnaden mellan t ex hjälplinjearbete och telefonrådgivning sitter främst i djupet på färdigheternas tillämpning. I övrigt är samtalsfärdigheterna som används lika. Syftet med samtalen skiljer sig också åt samt hur lång kontakt man har.

Man kan följa ett mönster på 5 steg på hur en  färdighetsuppsättning används, i hjälplinjearbete och telefonrådgivning, fast med olika syften och olika djup.

Här kan du ladda ner en text om skillnaden mellan hjälplinjesamtal och behandling – 
De 5 stegen för hjälplinjearbete och för telefonrådgivning

 

Vill du ha nyhetsbrev från oss?