192. Att rollspela och modellera sociala
färdigheter - ett klientfall:
social färdighetsträning del 2.
Bli en bättre behandlare med
Lena Olsson-Lalor.
Gäst: Helena Hammerström

I det här avsnittet för du möta den fiktiva sjuttonåringen Ubbe och följa hur han genom rollspel och modellering tränar på färdigheten att både inleda och hålla igång ett samtal. 

Lena Olsson-Lalor hjälper dig att sortera samt informerar och inspirerar dig till att bli en bättre behandlare. 

Det här avsnittet svarar på frågorna:

Vad bör man tänka på  innan man rollspelar med en klient?

Vad börjar ofta social färdighetsträning med?

Vad är viktigt att instruktören gör först?

Vilken gång har social färdighetsträning?

Hur skiljer sig social färdighetsträning i grupp från den individuella träningen?

När ger man positiv förstärkning?

När är det okej att ge konkret feedback som gynnar beteendeförändring?

Hur går det för vår fiktiva klient Ubbe med social ångest?

Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare samt lärare i psykoterapi, KBT. 

Helena Hammerström Socionom och kurator. Handledare i social färdighetsträning och författare.

Helena Hammerström
Boktips:

Från aggressivitet till harmoni : en introduktion till ART av Helena Hammerström

Länkar:
Klipp

För att kunna lyssna på alla avsnitt i full längd behöver du köpa en prenumeration på podden.

Genom att köpa en prenumeration visar du din uppskattning och gör det möjligt för oss att fortsätta skapa innehåll.

Här finns ett till avsnitt om social färdighetsträning:
Klientfallet Ubbe:

Ubbe är 17 år och går på gymnasiet. Han har aldrig haft en tjej och tror inte att han någonsin kommer att träffa någon som tycker om honom. 

Ubbe har 2 systrar, en äldre och en yngre. Han har trivts med att vara den enda sonen i familjen för då har han sluppit undan och det har varit systrarna som har bråkat. Han har allltid tyckt att det varit obehagligt med konflikter så han har undvikit dem och hellre anpassat sig.

Skolan har Ubbe klarat helt okej. Det svåraste har varit alla grupparbeten och redovisningar. Nu i gymnasiet är det något bättre när mobbarna går på en annan skola men grupparbeten finns det fortfarande gott om.

Ubbe hänger med ett gäng killar och tjejer. Inte de mest töntigaste men inte heller de coola. Det gör inte Ubbe något, bara han får vara med. Så länge de inte tvingar honom att snacka så är det bra. De låter honom vara ifred men också att vara med.

Ubbe har inget intresse för träning och inte hans vänner heller. De sitter gärna på fiket och hänger. Filmkvällar är ofta förekommande samt spelkvällar. Ubbes egen tid, när han är för sig själv, går åt till att förutse vad han ska säga, göra eller inte säga eller göra. Han undrar ofta vad de andra tyckte när han skämtade. Han tyckte nog att de tittade konstigt på honom.

Ubbe sover dåligt och grubblar långt in på natten. Ubbe vill att en förändring ska ske. Han längtar efter att få vara någon annan men han vet inte hur. Han vet bara att en förändring behövs.

Sammanfattning:

Ubbe vill gärna ta kontakt med en tjej i gänget. De färdigheter han då behöver är bland annat att kunna inleda ett samtal och att kunna hålla igång ett samtal. Han behöver också kunna läsa av den han samtalar med för att eventuellt kunna byta ämne eller formulera om sig.

Att kunna skilja på öppna och slutna frågor är en viktig färdighet. Alla ställer naturligtvis slutna frågor ibland men man bör kunna känna av när samtalet dör ut och då ändra till en öppen fråga. 

Att bestämma sig för att vara med i samtalet dvs att medverka aktivt är också en färdighet man behöver för att samtala med andra.

Andra färdigheter Ubbe kan behöva träna är också att stå ut med pinsamma situationer, hantera rädslan inför obehagliga situationer mm.

Ubbe, som här spelas av Lena, rollspelar färdigheten att inleda och hålla samtal tillsammans med med Helena. Ubbe får först spela tjejen han önskar samtala med. Sedan får han själv spela sig själv i den situation han och Helena valt ut att rollspela i.

Innan man börjar planeras rollspelet och Ubbe får lista lämpliga samtalsämnen. Färdighetsträningen planeras alltså noga och noteras på en tavla innan man sätter igång.

Det är inte ovanligt att man pausar under rollspelet för att göra visa finslipningar i färdigheten.

När man arbetar indivduellt med rollspel är det hjälparen som ger positiv förstärkning. Vid arbete i grupp ger också de andra deltagarna positiv förstärkning. Inga negativa kommentarer är tillåtna.

Helena betonar vikten av att rollspel ska tillåtas vara roliga och lekfulla.

Vill du ha nyhetsbrev från oss?

Vi delar med oss av tips, råd och information om vår podd och kommande utbildningar. Nyhetsbrevet kommer varje vecka.